Bodnár Zoltán2010-02-03

Üdvözlök mindenkit az Energofish honlapján. Bodnár Zoltán vagyok és az Energofish kft lehetőséget adott, hogy Írországban tesztelhessem az általuk forgalmazott illetve gyártott termékeket. Első tesztalanyom a vontatós csukahorgászatnál használt multiplikátor orsó: a Banax Sounion 304 WL. Itt Írországban, a horgászat sok dologban eltér az otthoni viszonyoktól, de mivel nem sok tapasztalatom van a magyar csukák szokásairól, remélem, sokan kedvet kapnak a vontatós csukahorgászathoz.

A vontatós csukahorgászatnak Írországban és Angliában nagy hagyománya van. Száz éve még evezve vontatták a csalihalakat, én is így fogtam meg az első tizenöt csukámat, és csak a módszer fogóssága után vásároltam magamnak elektromos motort. Ez a módszer a döglött halak különböző vízmélységben történő vontatásról szól.

A módszer lényege, hogy a döglött halakba -különösen a farokúszó környékén-, hármas horgokat szúrunk, és a kopoltyú alatt a szájon keresztül egy karabinerrel a főzsinórhoz rögzítjük. Ezáltal a vontatás során a csalihalunk egy semmihez nem hasonlítható lebegő mozgást fog végezni. A csalik vontatásához szükséges még egy speciális úszó, ami a főzsinór csavarodását is gátolja.

Én általában a csalihal mindkét oldalán, a saját magam által készített horogszetteket használom. Négy horgot teszek egy halba, - ez lehet, hogy az otthoni csukahorgászok számára soknak tűnik, de a módszer ezt kívánja. A rávágás pillanatában, az orsó reccsenése után azonnal az akasztás következik, ami a mélyre nyelés elkerülését kizárja, ez pedig a csukák túlélési esélyeit növeli, ugyanis Írországban minden csukát vissza kell engedni. (Catch&Relise)

Általában a horgaim közül egy szokott akadni a legjellemzőbb, hogy a farokúszó melletti horgok közül akad az egyik. A vontatásnál nagyon fontos, hogy multiplikátor orsót használjunk, mert csak ez a tipusú orsó tudja a zsinór csavarodását gátolni. A csalihalaim mérete 30 dkg-tól 60 dkg-ig változhat, amik bizony jelentősen csavarhatják a zsinórokat. Próbálkoztam nyeletőfékes orsókkal is, de itt problémát jelentett a zsinórnak a bot végére csavarodása vontatás közben.

A legjobb megoldás a multiplikátor orsó. A magyar piacon nem könnyű erre a célra multi orsót találni, mert a magyar horgászok csak a közelmúltban kezdték használni ezeket az orsókat. Az orsónak egy úgynevezett ’nyeletőfékkel’ kell rendelkeznie, mert a vontatás közben a csuka rárablásakor  könnyen kell adagolni a zsinórt, nehogy a csuka gyanút fogjon, és az akasztás pillanata előtt elengedje a csalihalat. Ezt a zsinóradagolást az orsó egy lágy recsegő hanggal jelzi. A Banax Sonuion 304 WL pontosan megfelel erre a célra. A multiplikátor orsók előnye még, hogy a legnagyobb csukák kirohanásait a megbízható fékrendszere miatt könnyedén kivédik.

Első látásra az orsó külleme is megragadó, szép bronz színe van, és igazán kézre áll. A multi orsókat használat közben kell megszokni, mert a botot gyűrűkkel fölfelé kell tartani. A tekerése sem hasonlít peremfutó társaihoz, de ha a horgász egy eredményes technikához használja, hamar beleszeret.

A Banax orsót most használtam elsőször, de sok más orsó közül bizony ez tetszett a legjobban. Minden funkció könnyen kezelhető, de a legfontosabb a fékrendszere, mely kifogástalanul működött. A nyeletőfék kapcsolása minden gyártónál más módon működik, de a Banax nagyon eltalálta eken a megoldását. Ezen a hétvégén két horgászbarátom is velem tartott, most megosztom veletek. élményeimet.

Csütörtök este érkeztünk a horgászházamba, Cavanba, Írország legészakibb megyéjébe. Gyors kipakolás, és a fagyasztott csalik előkészítése után gyorsan az ágy felé vettük az irányt, mert másnap kora reggelre terveztük az indulást.. A horgászház harminc kilométeres közelében rengeteg tó található, ezek közül egy 167 hektáros aránylag - ír viszonyokhoz képest -, sekély tóra esett a választásunk.

Reggel hét óra körül értünk a sólyapályához, és tíz perc alatt kész voltunk az indulásra. A tavon már horgásztam többször, így az ismert és bevált, téli csukatartó helyek felé vettük az irányt. Januárban a leghidegebbek a vizek, így a csukákat is a mélyebb részek közelében keressük.

Az időjárás és a légnyomás adatai is bizakodásra adtak okot a hétvégére. A víz 3 fokos volt a felszín közelében, ez elég hidegnek számít itt. Télen a hideg vízben mély eresztékeken próbálkozunk, de két boton különféle csalival. Egyik botomra egy 40 dkg-os bodorka, a másikra makréla (ez egy tengeri hal, ami ezüstös színű és sok olajat tartalmazó csalihal) került.

A makréla fogóssága az olaj tatalmában, és az alakjában rejlik a téli hónapokban. A csukának nagyon jó szaglása van, és így ha nem is látja a halat, a lassú vontatás alatt a szagokra is felfigyelhet.

De szerintem, mégis csak az alakja a legcsábítóbb a nagyobb csukák számára, mert egy kisebb csukára hasonlít! És tudjuk a csuka kannibál, így nem kíméli kisebb fajtársait sem. A két szerelésünket kidobtuk, majd a csónakot lassú sebességgel a megfelelő irányba irányítottuk. A szerelékeket kb 30 m-rel a csónak mögött húztuk. Ha minden jól megy, a csukák az élettelen lebegő csalira rabolnak. Ez elég egyszerűnek tűnhet, de azért rengeteg tényező befolyásolja sikerünket. A tapasztalat és a hely ismerete nagyon fontos ennél a fajta horgászatnál is.

Az első órában nem történt semmi, az idő borús, szélcsendes és hűvös volt. Kilenc óra után a tó hátsó részén kétszer csónakáztunk át, de nem volt jelentkező. Szépen világosodott az idő, de maradt felhős, a szél pedig enyhén fújni kezdett. Ezek mind pozitívan szoktak a fogásokhoz hozzájárulni.

Kilenc óra után a keszegre jött is egy rávágás. Azonnal bevágtam és a kollegámnak nyugtáztam, hogy meg is akadt. A fárasztások a három fokos vízben nem erőteljesek, de azért megmozdította a fékemet a hal a csónak közelében. Kb. négy perc elteltével már láttuk is a csukát, amit öt kilósra saccoltam.

Olyan átlagos itt Írországban. A csónak közelében öt-hat szép kirohanás, és egy szép csukabukfenc után került a csónakba. Gyors horogszabadítás és fényképezés után vissza a tóba. Persze, azért megkapta a szebb csukáknál kijáró általam babonaként tisztelt csukacsókot. Ez volt az első csukám 2010-ben, 4.9 kg. Nem rossz, de már indultunk is tovább. Gyors csalicsere, és üldöztük tovább a csukákat. A következő három órában fogtunk még három csukát és csak egy volt kicsivel  négy kiló alatt.

A Banax Sounion nagyon jól dolgozott a nap folyamán, könnyű kezelhetősége miatt hamar megszerettem. A további horgászataim során biztos mindig kap helyet a vontatós szereléseimen. Délután egy óra után be is fejeztük a horgászatot és haza indultuk egy kis délutáni bodorkázásra a ház mögötti tavon. Sajnos a bodorkák nem voltak kapós kedvüknél, de kettőt sikerült kifogni és Krisztián barátom fogott még egy 4.5 kg-os csukát is a stégről, úszós módszerrel. Az év első horgászatának és eredményeinek nagyon örültem, és a legfontosabb számomra az, hogy a vendégemmel is sikerült szép csukákat fogatnom vontatós módszerrel

Információ: www.zoltanguesthousecavan.eu/

Banax Sounion

Energo Team Duo Tip szett, ha akarom…

2014-04-28 | Forrás: Halmos Mihály

A Carp Expert pontyhorgászatra specializálódott botépítő „ágazata" egy régóta fellelhető hiányosságot pótolt újdonságnak számító Double Tip többfunkciós pontyozó botjával. A cél kettőssége egyértelmű volt. Szülessen egy olyan bot, amely ha kell, a parttól távoli bojlis horgászatot teszi lehetővé, illetve szükség esetén lefinomított végszerelékkel, kapástalan időszakokban is eredményre vezető (akár élő) csalik felkínálásával,...

Linea EFFE Vigor: belső értékek

2014-04-04 | Forrás: EnergoTeam

Az olasz Linea EFFE termékeivel egyre gyakrabban találkozhatunk a vízparton. A Vigor F névre hallgató orsócsalád 30-as tagját vettük górcső alá - ezúttal szó szerint. Darabjaira szedtük, hogy technikailag is értékeljük, milyen szerkezetet kapunk ezzel az orsóval.   Az orsó fémdobos, 4 csapágyas, hátsó fékes változat. Hajtókarja az orsó túloldaláról induló csavarral...

Profi pergető botok - olasz módra

2014-02-25 | Forrás: Halmos Mihály

Nem volt nehéz kitalálni az olasz Lineaeffe cég szándékát és célkitűzését, a legújabb fejlesztésű pergető botjainak piacra dobásával a legrangosabb helyeket elfoglaló márkák számára üzent. Megismerve az új, remekbe szabott botok tulajdonságait, nem egy ártatlan, kifordítható tartalmú üzenetről lehetett itt szó, a Lineaeffe DropShot pergetőbot család egyértelműen a trónt követeli magának a kategóriájában. A Lineaeffe...

Kényelmesen a vízparton - a horgászernyő

2013-10-22 | Forrás: Talabér Gergely

Az egyik tényező, ami igazán mostohává teheti a horgászatot, az időjárás. Elázni a vízparton nem tartozik a legkellemesebb élmények közé, de említhetnénk akár a forró nyári napokat, mikor a tűző sugarak elől a legtöbbször nincs hova bújni. Teljesen kivédeni nem lehet minden kellemetlenséget, de szerencsére akad néhány hasznos kiegészÍtő, melyek segítségével elviselhetőbbé tehetjük a sanyarú horgászsorsot. Az egyik ilyen a horgászernyő....

Kényelmesen a vízparton - csalizó asztalok

2013-10-15 | Forrás: Talabér Gergely

A csalizó asztalokat nagyon sokáig úri hóbortnak tartottam. Minek is használna az ember, hiszen a vödör tetejére pakolva is nagyon jól lehet csalizni! Később alkalmam nyílt horgászládáról pecázni. Micsoda kényelem! Balra a csali, jobbra a bot, alattam meg az összes szerelék. Fel sem kell állni, és elérek minden felszerelést! Márpedig ha az ember csökkenti az ide futok, oda futok, jobbra-balra hajlongok típusú mozdulatokat, akkor több idő jut a...

Jim Hill

2013-10-06 | Forrás: Halmos Mihály

A türelmetlen kíváncsiság jóleső érzése hatalmasodott el a csapaton, amikor végre hiteles belső forrás megerősítette a legendás pergető orsó utódjának számító példány 2013. őszére várható érkezését. A debütálásig előttem álló pár hét nem ment el tétlenül, Jim Hill ügyben próbáltam alaposan felkészülni, minden létező információt magamba szívtam az orsógyártás történetének eddigi legnagyobb koreai csodájáról. Az szinte...