Salmo-val az olaszok ellen
Megjelent: 2011. december 02. | Forrás: Murányi Antal | Írások

A Salmo név immár kitörölhetetlenül beépült a harcsapergetésbe. Vannak a sokszor bizonyított klasszikusok, de folyamatosan érkeznek újdonságok is – sőt, úgy tűnik, a Salmo tervezői mostanában jobban odafigyelnek a nehéz pergetés eme szegmensére. Nem voltam rest elvégezni a magam kis kísérleteit, amikor végre ott ringott csónakom az olaszországi Pó folyó hátán, és hátborzongató harcsarablások csendültek a túloldalon.

Alkonyodik a Pó mellékágán, a Goro-n

Egy éjszakára általában
ennyi wobblert vittem ki magammal

Elsőként a nagyobb Salmókat erőltettem – a haveroktól összegereblyézett infók szerint, jó nagy csali kell a Póra! Az mondjuk, sértette a fülemet, hogy egy Whitefish vagy Fatso akkorát szól beeséskor, mintha máris rajta lenne a harcsa, de gondoltam, így kell ennek lennie… Viszont amikor hosszú időre elmaradtak a beeső kapások, sejteni kezdtem, hogy talán finomabban – vagy legalábbis máshogy – kéne vízre érnie a csalinak. Megpróbáltam rátartani, ezzel fékezve a becsapódó műhalat, de a felszíni kapások csak nem akartak megérkezni. Volt pár tétova hozzányúlás húzottra, de az olasz harcsák nem adták könnyen magukat.

A nagy Hornet tavaly jelent meg,
de az olasz harcsák nem erre vártak…

A Skinner-t is sokan ajánlották,
de ő sem váltott meg

Ekkora harcsákkal voltam
kénytelen beérni az elején

Nagyobb harcsáimat a
Pó folyó fő ágából reméltem

Idővel megsejtettem, hogy halaim inkább húzottra kívánnak jönni, ne várjak sok kapást a beesőre. Jött egy szűk tízes harcsa, majd lemaradt még egy, mindketten az első méteren nyúltak oda. Pedig akár a beesőt is elkaphatták volna… Nem, ők inkább megvárták, amíg vontatni kezdem a wobblert. Sebaj, nekem így is jó volt.

A halak a parthoz nagyon közel várták zsákmányukat, klasszikusan a két kő között, vagy a belógó ág alatt, gyökér előtt, satöbbi. Nem jelentett különösebb újdonságot vagy nehézséget a halas helyek felismerése, sokkal inkább a wobbler tálalásával adódtak gondjaim, de egy-két éjszaka után már láttam a helyes irányokat.

A Boxer mindig jó volt, de itt
ez is vékonyan szedte a halat

Minden wobbleren
lecseréltem a horgokat

Egy másnapos arc turkál zavartan a wobblerei között, érzi
a betli leheletét… Ez én vagyok

A nagyméretű wobblerek mellett szólt az is, hogy bő 30-40 centis csefalók (jó ég, tényleg nincs valami rendes neve ennek a pérfélének?) ugráltak ezres csapatokban, és a harcsák főként ezeket ették. Meg aztán a „nagy csali, nagy hal" elv is tovább erősített a naiv elképzelésemben, miszerint, majd így írom át a világ-, vagy minimum a helyi rekordokat…

Ment a tuning állandóan

Csörgőkapszulát is ültettem…

…pár wobblerbe

A csefalók idegbeteg pancsolásában sokszor elveszett a wobblerem. Kezdett felmerülni bennem a gyanú, hogy a harcsák nem is érzékelik azt. Talán jobb lenne, ha valami belső csörgővel tovább tuningolnám a műhalat… Persze, ott volt a Salmo Boxer, ami csörgős is, meg jó harcsás wobbler is, de pár dobás után tisztázódott, hogy az olasz harcsák nem Boxer-rajongók, valami más kell nekik. Másnap éjjelre csörgőkapszulákkal preparáltam pár nagytestű Salmo wobblert, de nem lettem sokkal sikeresebb. Pár óvatos mellényúlás, aztán nagy csend. Mehettem lefeküdni.

Kis wobblerek adták a nagyobb halakat

Szája sarkában hozza a hatcentis Hornet-et

Valamit otthon felejtett… Visszafordul

Első szebb harcsáimat a kis wobblerek hozták meg. Ma is áldom a percet, amikor végül felcsatoltam egy 6 centis Hornet wobblert… Sűrűsödni kezdtek a kapások, rögtön láttam, hogy valamiért éppen ez a wobbler tűnik ki a nagytestű zsákmányhalak közül. Néha meglepően nagy halak is odanyúltak a kis Hornet-nek, már kezdtem reszketni az apró horgok miatt – igaz, hogy többszörös erősségű sósvízi horgokra cseréltem minden drillinget, de még így is túl kicsinek tűntek. Amikor az első nagyobb harcsa lecsavarta a Hornet wobbleremet, csak azért imádkoztam, hogy ne tegyen nagy kárt benne. Végül csak a horgokat hajlítgatta össze, a wobbler épségben kijött, szerencsére hallal együtt.

Már attól tartottam, hogy
mind ilyenek jönnek majd

De érkezett pár
mérhető példány is

A kis Hornet
mindkét horga tartott

Ez megy a Facebook-ra

A hal pedig nem kell már semmire

Hamar elmúltak a félelmeim, miszerint a kis Hornet-re majd támadni fog a harcsakölykök hada. Szinte csak testes halak érkeztek. Folyamatosan azon agyaltam, hogyan tudnék nagyobb horgokat installálni a kis wobblerre, anélkül, hogy kárt tennék a mozgásában. Közben elkezdtem óvatosabban fárasztani, már nem téptem annyira a tízes harcsákat sem, hagytam, hogy nyugodtan kijárják magukat. Közben élvezhettem a bot-orsó kombómat is: a verhetetlen Spin Blade jelentette a rudat, és a Ryobi vadiúj Arctica orsója volt a motor. A botot már régóta ismerjük, szeretjük, az orsót viszont itt használtam először élesben, és megerősödtem abban, amit már a szobai tesztelés alatt is láttam: a Ryobi ismét komoly eszközt adott a kezünkbe. Az Arctica precíz fékje és erős meghajtó szerkezete állandó biztonságot jelentett a fárasztások alatt, a kiterített harcsa mellett pedig gyönyörű látványt nyújtott a feketén csillogó ékszer.

Több Ryobi Arctica is kéznél volt: 5000-es és 6000-es modellek

Horgászat a Pó folyón: www.pofolyo.hu

Salmo Hornet 4 cm F, S
Batéi pontyok
Megjelent: 2024. július 27. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Egy jó barátom meghívásának eleget téve volt szerencsém két horgásznapot is el tölteni Somogy megyében. Somogyban annyi szép, halban gazdag horgásztó van, hogy csak nehezen tudtuk kiválasztani, hogy melyikre is menjünk.   Sudár Gergő csapattársam a nagybajomi Ötös-hárs horgásztavon indul a method OB selejtezőjén, ezért összebeszéltünk, és így dőlt el, melyik tóra esik az első napi túra. Ezen a napon is jól sikerült a peca, fogtunk sok halat, de itt...

Pecasuli Ráckevén
Megjelent: 2024. július 24. | Forrás: Skultéti László | Írások

Ahogy egyre sokasodnak a horgászattal töltött éveim, azt gondoltam, hogy sok újdonságot már nem tartogathatnak nekem, hiszen kevés olyan szegmense lehet még, melyekhez idáig nem volt szerencsém. Mekkorát tévedtem!  2024 januárjában egyszer csak megcsörrent a telefonom és a vonal másik végén az ismeretlen hang Varga György a Ráckevei Horgászegyesület Ifjúsági felelőseként mutatkozott be. Egy közös horgász barátunk közbenjárásának hála jutott el...

Bányatavi szemezgetés
Megjelent: 2024. július 20. | Forrás: Heincz András | Írások

Pontosan egy éve jártam a höveji kis bányatavak egyikén, amikor is a jól menő fűszeres kaják közt kimagaslóan vonzotta a pontyokat az általam használt Benzar mézes bojlis - CXP magavas etetés. Idén is ellátogattam a Berek horgászparkba hasonlóan összeállított kajával, szembe menve az ott megszokott csípős-fűszeres ízekkel…. Az alapot mindenképp a Carp Expert magjai adják. A búza-köles-kukorica-tigrismogyoró négyes szénhidrát tartalma vitathatatlan,...

Domolykók plasztik lárvákkal
Megjelent: 2024. július 13. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Óriási élményekkel és szebbnél szebb halakkal köszöntöttek rám a domolykó tilalom utáni első napok. A patak teljesen más arcát mutatta, mint amikor két hónappal korábbal elbúcsúztunk egymástól; az úszó és szálas vízinövények sokasága víz alatti erdőként parancsoltak megálljt a legfogósabb, igazi domolykócsemegének számító apró wobblereimnek. Bizony meg kellett izzadni nemcsak a kapásért, de a halak biztonságos partra vezetéséért...

Pontyokra hangolva
Megjelent: 2024. július 06. | Forrás: Csala Viktor | Írások

Amikor kifejezetten pontyokra szeretnénk horgászni és minden más halfajt „kizárni”, nincs könnyű dolgunk, pláne akkor, ha több nehezítő tényező is van a pakliban. Akik ismernek tudják, szeretem a kihívásokat, ezért a Maty-ér felé vettem az irányt és elhatároztam, hogy ezen a horgászaton csak pontyot szeretnék fogni. Nehéz belekezdeni egy ilyen témába, de sikerrel jártam; csak és kizárólag bajszosok akadtak a horgomra. Na de lássuk, hogyan is állt össze ez...

Spiccbotos tanácsok
Megjelent: 2024. június 22. | Forrás: Frankó Zoltán | Írások

Az utóbbi hónapokban újra erősödő érdeklődés mutatkozik a horgászok részéről a spiccbotok felé. Ennek nagyon örülök, hiszen egy végtelenül egyszerű, könnyen tanulható és eredményes módszerről van szó a kis és közepes halak horgászatához, de egyre többen feszegetik a határokat… Nem is olyan régen, a 20. században még egyértelmű volt, hogy a gyerekek spiccbottal a kezükben válnak horgásszá. Ez nagyon megváltozott az elmúlt húsz évben, ezért...